Atat Planul de invataman prescolar, cat si cel scolar suedez se
bazeaza pe Legea Invatamantului care, printre altele, prevede ca
educarea in prescoli/scoli are ca scop dobandirea si dezvoltarea de
catre copii a cunostintelor si a valorilor. O misiune de baza a
prescolii/scolii este de a comunica si ancora in copii respectul si
intelegerea pentru drepturile omului si valorile democratice de baza pe
care este cladita societatea suedeza. Inviolabilitatea oamenilor,
libertatea si integritatea individului, toti oamenii au aceeasi valoare,
egalitatea dintre sexe, precum si solidaritatea cu cei slabi si
vulnerabili sunt valori pe care scoala le va promova activ si permanent
in lucrul cu copiii.
Suedia este o tara unde
agresiunea fizica asupra copiilor la scoala a fost interzisa prin lege
in 1958, a doua tara dupa Norvegia, agresiunea fizica asupra copiilor de
catre parinti/adulti a fost interzisa prin lege in 1979 (pentru cei
care doresc mai multe detalii despre cum a fost introdusa legea, ce a
urmat, cum s-a ajuns ca 30 de ani mai tarziu sa existe doar cazuri
izolate de copii batuti, aveti aici un link in engleza).
Tot Suedia este tara care si-a deschis portile imigrantilor de vreo 70
de ani, este prima tara care a eliminat homosexualitatea din lista
bolilor, dupa ce din 1944 relatiile homosexuale nu mai erau considerate
ilegale, din 1994 cuplurile de acelasi sex se pot inregistra ca
oficiale, cu aceleasi drepturi ca si cuplurile heterosexuale, din 2009
cuplurile de acelasi sex se pot casatori (chiar si religios), iar din
2003 atat cuplurile LGBT (lesbian, gay, bisexual, transsexual) cat si
LGBT single pot infia copii, in aceleasi conditii ca si cuplurile sau
persoanele singure heterosexuale. De asemenea, lesbienele au acelasi
drept la inseminare ca si femeile heterosexuale. In Suedia exista 1,5
milioane de persoane cu diferite dizabilitati, politicile in domeniu
bazandu-se pe concepte de democratie si demnitate. Suedia este una din cele mai avansate tari in materie de egalitate intre sexe.
Cum
invata copiii la prescoala/scoala despre valorile democratice ale
societatii in care traiesc? Inca de la 1 an, cand pot intra in sistemul
educational, copiii sunt invatati sa ridice manuta si sa spuna stop/nu
cand alt copil "impinge granitele". Copiii foarte mici, care trebuie
schimbati de scutece, de ex., nu sunt luati pe sus, hai sa te schimb, ca
ai facut pe tine, ci se discuta cu ei. Daca un copil refuza (de cele
mai multe ori pentru ca nu e foarte familiarizat cu persoana respectiva
sau pentru ca e in mijlocul unui joc), trebuie sa i se respecte dreptul
la refuz. Pana la urma, este o treaba foarte delicata care reprezinta
parte din relatia (de intimitate si incredere) care se creaza cu
pedagogii. Cand se intampla cate un conflict intre copii, pedagogii
discuta cu cei in cauza: ce s-a intamplat, ce ai simtit, de ce ai facut
asa, pe un ton cat mai neutru, pentru a nu victimiza/acuza, ci pentru
a-i face pe copii, chiar si foarte mici, sa inteleaga de ce sa
reactioneze cand se simt agresati, cum se simte celalalt cand este
agresat, cum se poate rezolva conflictul. E adevarat ca pedagogii nu au
cum sa fie "acolo" de fiecare data cand se intampla, dar este dovedit
faptul ca acei copii care au luat parte la discutii in mai multe cazuri,
ajung sa poata discuta cu ceilalti copii si in lipsa pedagogilor.
Copiii
invata de foarte mici despre diversitate, despre a fi "diferit/altfel"
si "la fel" in acelasi timp. Imaginea alaturata (dintr-o carte de copii)
este doar un exemplu despre cum pot invata copiii ca Samira are batic,
vorbeste arabeste si ii place inghetata, Ken are nasul mare, gura mica
si ii plac bomboanele, Anna are frizura cu tepi, par albastru, ochelari,
fata alba si ii plac masinutele de curse, Amir are parul cret, pielea
bruna, e in scaun cu rotile si ii plac pisicile, etc. dar ca in interior
aratam cu totii cam la fel, cu 2 rinichi, inima, plamani si asa mai
departe.
Copiii invata din carti de povesti ca si fetele
pot fi curajoase si bataioase si le place sa joace fotbal, ca si baietii
plang si le place sa faca prajituri, ca mama lui Malin se casatoreste
cu Lisa, ca mama are un nou
prieten sau ca o pereche de doi girafi (doi masculi) infiaza un pui de
crocodil, cum poate fi situatia in familie cand apare un nou fratior. In
acelasi timp citesc si despre aventurile lui Pippi Longstocking (probabil cel mai iubit personaj de poveste, atat
de catre baieti cat si de fete, personaj care desi a ajuns celebru in
toata lumea, a fost primit cu ceva rezerve cand s-a "nascut" tocmai
pentru ca iesea din tiparele si normele vremii care spuneau cum ar
trebui sa fie o fata), si carti cu printese si printi, cu pisici si alte
animalute. Cand sunt ceva mai mari (cum e fetita noastra de 7 ani), pot
afla despre cum se fac copiii tot din carti adaptate varstei lor, fara
berze si seminte fermecate inghitite de mamici.
Despre egalitatea intre sexe voi vorbi ceva mai mult, pentru ca implica si o anumita abordare teoretica in practica pedagogica.
Perceptiile si practicile atat pedagogice, cat si de parenting, au o
puternica traditie in psihologia dezvoltarii, care la randul ei este
bine infipta in teoriile moderniste (esentialiste, in special), despre
care am mai vorbit
si in textul anterior,
ale carei teorii si supozitii (unele extraordinare, altele discutabile,
altele prea generale) au fost adoptate la nivel de societate, in
viziuni si atitudini, ca un discurs dominant, pana au ajuns la nivel de
adevaruri universale si general valabile. Rezultatele a numeroase studii au constatat ca personalul didactic
descrie adesea baietii si fetele ca fiind opusul fiecaruia, au asteptari diferite de la ei si reactioneaza diferit ca raspuns la compotamentul fetelor si al baietilor, conform unor stereotipuri despre cum baietii si fetele "ar trebui sa fie".
Care sunt unele din aceste credinte, aceste teorii pe care "le stim", "adevarurile" in functie de care actionam? Se
"stie" ca fetele se joaca in
pereche, baietii in grup, fetele sunt atente la nevoile altora, baietii
la ale
lor, fetele sunt apreciate pentru ceea ce fac, baietii pentru ce sunt,
fetele
vorbesc devreme si folosesc multe cuvinte (astfel ca si adulti vorbesc
mult cu ele),
baietii vorbesc mai tarziu si folosesc putine cuvinte ( astfel ca
adultii le raspund
la fel), fetele trebuie sa fie bune, cuminti si amabile, baietilor li se
permite
sa "intinda coarda", "ca asa sunt baietii", fetele sunt mai atente la
detalii si mai artistice, baietii mai tehnici, fetele primesc mai multe
aprecieri, baietii sunt
corijati mai des, fetele isi manifesta sentimentele si au nevoie de mai
multa
consolare, baietii isi exprima mai rar sentimentele si nu au nevoie de
asa
multa alinare.
Care sunt raspunsurile adultilor,
ca atare? Exemple culese in urma studierii si documentarii in diferite
prescoli. Fetele sunt intrebate mai des "este X prietena ta cea mai buna?", baietii "puteti sa il primiti si pe X intre voi, sa fiti o gasca mai mare de prieteni". Fetele "ce frumos ai desenat/modelat", baietii "ce viteaz esti! ce curajos esti".
Fetele (la iesirea din prescoala, copiii se imbraca, baietii sunt
"manati de la spate" cu "hai, mai repede" si nu li se spune nimic cand
isi lasa aruncate lucruri, fetele se grabesc si ele si lasa cate ceva in
urma lor): "voi sunteti mai ordonate, o sa incepeti si voi sa lasati dezordine in urma voastra?". Unei fete (1 an si 8 luni) care impinge un baietel "nu se face asa ceva, tu esti draguta si nu impingi, hai mangaie-l ca sa nu mai fie suparat". Cateva minute mai tarziu un baietel (aceeasi varsta) impinge un alt baietel. Reactia pedagogului, catre cel impins "hai, nu fi suparat acum, ca nu s-a intamplat nimic, nu asta a fost intentia". Doua fetite alearga in sala de joaca, dupa cateva secunde un pedagog le spune "nu se alearga inauntru! Sunteti fetite, sunteti cuminti, va puteti juca cu altceva, mai frumos". In aceeasi sala se iau la intrecere 2 baieti, raspunsul pedagogului vine dupa mai bine de un minut: "mai incet cu galagia". La o masa mananca pedagogul cu 4 baieti si o fata, copiii au intre 1 an si 6 luni si 1 an si 8 luni. Pedagogul: "fetele mananca de obicei mai frumos, se murdaresc mai putin, de-aia fetita sta central, ca un exemplu".
Doi baieti, 3 ani, iau din dulapul cu haine si costume doua rochite, se
imbraca si incep sa se invarta si sa rada. Pedagog/copii: "dansati? /da, suntem printese la bal / dar voi sunteti baieti, nu puteti sa fiti printese, sunteti printi/
nu era de-adevaratelea, doar ne prefaceam", isi intrerup jocul si scot
rochitele. O fetita cu o cutie pe cap, calare pe un calut de lemn "eu sunt astronaut si zbor in racheta!". Pedagogul zambeste si spune "eu cred ca esti in parcul de distractii si dupa aia mergi acasa si faci clatite, sa mananci cu prietenele tale".
Teoriile traditionale/moderniste sunt puse sub semnul intrebarii de perspectiva
postmodernista. Dezvoltarea si identitatea copilului nu sunt vazute ca
urmari/consecinte psihologice si biologice pornite din diferite faze de
dezvoltare sau abilitati interioare esentiale, ci ca rezultat al
interactiunilor sociale, existand astfel posibilitatea/oportunitatea
unei multitudini de cunostinte, abilitati si identitati care coexista.
Copiii sunt vazuti ca "subiecte multiple" care devin si sunt facuti de
altii sa devina diferiti in medii si contexte diferite, prin procese
independente, contradictorii si complexe. Ceea ce este perceput ca
"feminin" sau "masculin" ar trebui vazut ca acces la diferite discursuri
(= systems of thoughts composed of ideas, attitudes, courses of action,
beliefs and practices that systematically construct the subjects and the
worlds of which they speak - teoria discursurilor lui Michel Foucault).
Din
perspectiva postmodernista, copilul se pozitioneaza in relatie cu
conditiile si normele/incadrarile pe care le ofera diferite contexte si
medii. In acelasi timp se pozitioneaza in cadrul unui numar de
discursuri despre ce este si ar trebui sa fie o fata/un baiat. Nu voi
intra acum mai adanc in aceste teorii, doar pe scurt voi mentiona faptul
ca aceste teorii nu vad sexul ca esential, nu considera esentiale
diferentele fiziologice dintre femei si barbati, ci utilizeaza conceptul
de "gen" pentru a descrie evolutiile sociale, culturale si istorice in
ceea ce inseamna a fi femeie sau barbat/fata sau baiat. Este un concept
ce subliniaza conditiile sociale ce formeaza femeile si barbatii/fetele
si baietii si care influenteaza tiparele comportamentale.
Egalitate
intre sexe/egalitate de genuri inseamna ca toti oamenii sa aiba parte
de aceleasi mijloace, obligatii si drepturi indiferent de sex, NU
inseamna ca baietii sa fie fete, fetele baieti sau toti identici,
inseamna o largire a rolurilor, a ceea ce este vazut ca feminin si
masculin, crescandu-le astfel fetelor si baietilor, barbatilor si
femeilor spatiul de actiune. Poezia din poza alaturata este tradusa in
suedeza si poate fi vazuta la intrarea in multe scoli si prescoli (din
cartea de colorat Girls will be boys will be girls de Jacinta Bunnell si Irit Reinheimer).
In
lumina ideilor si cerintelor din legea invatamantului si programelor
(pre)scolare, fiecare prescoala si scoala are un plan de actiune in ceea
ce priveste egalitatea dintre sexe, pedagogia de gen. Atat in teorie,
cat mai ales in practica, prin oferta de material si comportamentul
vizavi de copii, pedagogii au obligatia de a permite atat fetelor cat si
baietilor sa isi lucreze si exerseze abilitatile pentru ca pe termen
lung sa aiba posibilitati multiple de a alege. Asta nu inseamna sa fie
schimbati copiii, ci sa le fie oferit un continut de informatii si
comportamente din care atat baietii cat si fetele au de castigat, in
egala masura. La nivel de prescoala si scoala (nu isi aleg materiile
care sunt pentru toata lumea, ci pot alege materiale, povesti, texte,
etc) copiii au posibilitatea sa aleaga ce vor sa faca, cu ce vor sa
lucreze/sa exploreze (nu vor exista activitati "pentru fete" si "pentru
baieti"), cu ce si cu cine vor sa se joace (materialele mai mult sau mai
putin codate "pentru fete"/"pentru baieti" vor fi puse la dispozitie in
aceeasi masura), atat fetele cat si baietii vor avea posibilitatea sa
se intreaga in diferite competitii, sa incerce diferite activitati
sportive (dans, gimnastica, fotbal, catarat, etc), isi pot alege ce
imbracaminte doresc (in cele mai multe prescoli si scoli exista costume
diferite cu care copiii se pot juca), li se va oferi posibilitatea sa se
exprime in egala masura, atat verbal cat si sentimental.
Cel
mai dificil si sensibil este de schimbat modul de a vedea si a gandi si
actiona al adultilor, dupa cum am scris mai sus. Pedagogii merg la
cursuri, seminarii si prelegeri unde sunt invatati sa isi foloseasca
tonul vocii (NU mai moale si mai cald si cu exprimari "ce fetita draguta
si cuminte esti!" cu fetele si mai glumet-dur cu baietii si exprimari
de genul "salut, barbate! ce faci campioane?" etc), sa nu foloseasca
copiii mai linistiti/tacuti si "cuminti" ca exemplu pentru ceilalti.
Copiii vor primi acelasi spatiu si timp de exprimare, indiferent de sex.
In diferite ocazii, vor exista discutii cu copiii in care acestia vor
povesti ce cred si gandesc despre ei insisi si cum ii vad pe ceilalti.
Cu cat avanseaza in varsta, se trece de la povestioare si carticele
despre diversitate, parinti de acelasi sex, divort, etc. la discutii si
dezbateri, seminarii si activitati cu teme diverse (imigrare, culturi
diferite, LGBT, feminism, contraceptie, drept de vot, egalitate intre
sexe, democratie, drepturi si obligatii, valori, etc), cu specialisti in
domeniu, sportivi de marca (de ex fotbalistele care sunt in topul
international), scriitori si artisti (cu background de imigranti,
homosexuali, alte religii, culturi sau culori ale pielii), persoane cu
diferite handicapuri, etc.
In
toate aceste activitati si abordari pedagogice, parintii sunt implicati
si informati de la inceput si vor fi permanent conectati si implicati,
atat prin informari formale saptamanale/lunare, cat si prin participare
directa (parintii au dreptul de a participa o zi intreaga la scoala,
alaturi de copii, exista zile profesionale, cand parintii vin si
povestesc despre slujba pe care o fac, etc).
In
Suedia exista si scoli (nu de stat sau comunale, ci independente, cu
finantare privata) cu anumite directii (religioasa, gen-neutrala, in
special pentru copiii din familii cu parinti de acelasi sex), la fel cum
exista scoli Waldorf sau Montessori, dar toate scolile sunt obligate sa
respecte cerintele din Legea invatamantului si Planul de invatamant
(pre)scolar.
Suedia
nu este o tara perfecta, fara conflicte, in care lumea se pupa pe
strada cu toata lumea si nimeni nu se cearta vreodata cu altii. Exista
si manifestari extremiste, si discriminari legate de sex, religie,
culoarea pielii, statut de imigrant, dar exista absolut tot timpul si
dezbateri (si chiar foarte aprinse uneori) pe tot felul de subiecte,
imigranti, multiculturalism, toleranta, sexualitate, feminism, educatie,
piata muncii, politici sociale si se iau masuri. De 30 de ani copiii,
acum ajunsi adulti si parinti, nu mai sunt batuti aproape deloc
(procentul a scazut de la 90 la 10%, iar acesti 10% primesc pedepse
corporale rar si foarte rar), homosexualii, bisexualii si transexualii
isi pot exprima liber identitatea, pot lupta pentru drepturile lor de 30
de ani, femeile sunt in numar tot mai mare in politica si absolut toate
ramurile sociale si profesionale, toate slujbele sunt deschise atat
barbatilor cat si femeilor, 70% din populatie sunt atei sau nu au
convingeri religioase. In acelasi timp, Suedia este una din tarile cu
cea mai mica rata de criminalitate, cat si una in care numarul de
persoane implicate in actiuni caritabile este foarte mare. A, si ca o
constatare personala, vizavi de un comentariu (nu suedez) "fete care se joaca cu masini, baieti care se joaca cu papusi, fetele de azi barbatii de maine, baietii de azi gay-ii de maine"
si de tot ce am scris mai sus, pe strazile suedeze nu umbla gasti din
ce in ce mai mari de homosexuali, iar oameni continua sa faca copii, ba
chiar din ce in ce mai multi in ultimi 10 ani. Ca de-aia e nevoie de mai
multe prescoli, scoli si profesori.
"My life isn't theories and formulas. It's part instinct, part common sense". Audrey Hepburn
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
sincer sint inca shockata de chestia cu schimbatul scutecului
RăspundețiȘtergereSocata pozitiv sau negativ? :)) De asta nu am mai zis, ca exista carti foarte haioase despre cacatei si piplica (asa i-as traduce), tocmai pentru a nu le induce copiilor senzatia ca a face pipi/caca e ceva dezgustator, ca miroase urat (oricum simt si ei ca miroase, dar daca le mai si spui non stop, chit ca in gluma, nu ii ajuti deloc), ci ca e absolut firesc si toata lumea le face. Si asa ajungem sa vb cu copiii de 1-2 ani (cat au scutec), sa ii intrebam (desi e sesizabil ca au facut): ai facut caca/pipi? Vrei sa te schimbi? Vrei sa pui un scutec nou? In general copiii se simt incomod cand au facut pe ei, vin ei de multe ori sa ii schimbi, e pana la urma vorba de o relatie foarte intima intre copil/pedagog, de-aia nici nu sunt lasati studentii practicanti (cum sunt eu), profesorii foarte noi, suplinitorii ocazionali sa se ocupe de schimbatul scutecelor pana nu ajung copiii sa aiba incredere in acea persoana.
Ștergereok me again eram pe alt cont-nu, eram shockata negativ, but then again de cind am avut eu copii lucrurile sint schimbate si nu prea inteleg eu cum vine treaba-pe vremea mea maica la maxim un an erau pe olitza nimeni nu mai avea scutec si deci comentariul meu shockat era legat de virsta 0-1 an
ȘtergereSi nepoata-mea a facut in pampers pana spre 2 ani, desi invata si la olita de pe la 1 an jumate. Si majoritatea copiilor prietenilor (si de aici si de acolo) care au copii, copiii au pampers (care e mult mai comod fata de scutece) pana pe la 2 ani. Nu stiu cum era la camin (ala pana sa inceapa gradinita, unde mergeau bebei foarte mici) acu 30 de ani, nu stiu care sunt regulile acum in Romania cand incep gradinita, aici incep copiii de la 1 an si personalul se ocupa si de pampers (adus de parinti), in plus la cei f mici nu e treaba personalului sa ii invete cu oala, dar cand incep sa vina de acasa cat de cat pregatiti, se lucreaza si la prescoala. Avem 2 fetite de 2 ani care fac f frumos la olita, chiar si la wc una, dar avem si un baietel de 2 ani jumate caruia i se mai pune pampers (asa vor parintii), ca mai face caca. Oricum, si in Romania (aia cu acces la pampers :D) si in toata lumea avansata au inceput copiii sa faca la oala mult mai tarziu.
ȘtergereVaaaaai, am citit toate cărţile cu Pippi. :)
RăspundețiȘtergereIar cartea despre sexualitate e magistrală! :)
Pai, ne terorizase o vara intreaga cu intrebari si pipaieli, ajunsese la nivelul "tata trebuie sa aiba spermatozoizi ok in puta care ajung in burta mamei, dar cum ajung, umbla noaptea pe perna si intra in gura mamei?". Am zis ca nu e cazul sa stie ca copiii se fac in gura :))) Si am cumparat cartea, am citit foarte seriosi, ea s-a hlizit si s-a inrosit, dupa care a mai citit si gata, s-a calmat :)
ȘtergereAi citit Lia la mine pe blog, acum vreo trei ani am tradus o carte despre caca de animale...hai ca pun link aici, sper sa nu te superi. La vremea cand descopeream ca si tine cum e cu educatia prescolara, imediat ce am ajuns aici si Silvia a inceput dagis, am scris si eu pe blog, am cateva articole. Sigur, nu atat de documentate pentru ca nu am studiat, ci din viziunea unei mame care a trecut direct de la sistemul scolar si prescolar romanesc la cel suedez. N-o sa uit niciodata ce era afisat in sala unde se imbracau copiii la dagis, era pentru parinti. Scriu in romana :): "Daca acum faci in locul copilului (il ajuti adica) un lucru pe care el a reusit sa il faca o data singur, va merge un pas inapoi, nu inainte". Eu eram fascinata de unii parinti cand veneau sa ii ia pe copii, cu cata rabdare, toleranta se purtau cu ei...eu obisnuita din Ro eram de-a dreptul socata...pozitiv desigur. :)
RăspundețiȘtergereUite si povestea cu caca: http://vorbele.wordpress.com/2009/09/21/o-poveste-obraznica/
Daaaa, am si vazut carticica :) Adevarul e ca se si vede pe copii, care sunt ajutati (asa cum ajutam si noi pe astia foarte mici) si care au parinti grabiti (sau care poate nu realizeaza) si ii imbraca, incalta. Chiar ieri a fost o faza foarte tare, o fetita de 1 an si 8 luni, a venit mama s-o ia, i-a dat salopeta, ea nu si nu ca vrea geaca. Ok, si-a luat geaca, dupa care ca vrea la ma-sa in carca. Mama i-a spus ca nu poate, ca o ddoare spatele, asa ca mergem pe jos, pune-ti cizmele. A inceput asta mica sa urle si sa tipe furioasa ca ea nu si nu, nu isi ia cizmele! Ma-sa a lasat-o, i-a explicat ca nu poate sa o ia in spate (copila stia ca in spate ma-sa o ia fara cizme), trebuie sa mearga pe jos, sa isi puna cizmele. Aia mica tot urla. Foarte calma ma-sa: poti sa nu iti pui cizmele (aia mica s-a oprit) si vei merge prin zapada desculta. Si a deschis si usa :D Foarte suparata si botoasa si-a pus (i le-a pus ma-sa) cizmele. Toata treaba a durat 10 minute, timp in care ceilalti din jur si-au vazut de treaba lor :)
Ștergeream scris un comment extrem de inteligent si de simpatic, care s-a pierdut in neant si l-am uitat. Oare chiar e necesara moderarea? Poate ca fortele intunericului s-au lasat pagubasi!
RăspundețiȘtergereDragule, dar nu din cauza moderarii s-a pierdut, o fi fost o eroare fara legatura cu moderarea :( Nu doar ca fortele neprietenoase nu au disparut, dar acu au mai aparut si tot felul de spammeri care s-au desteptat, nu mai comenteaza tip anonim, ci si-au facut cont si comenteaza "asa e, f bine" de exemplu, dar daca dai click pe ei sunt asigurari.ro, casadevacanta.ro sau haine-sexi.srl. asa ca iarta-ma, dar las moderare.
ȘtergereNu mi-o lua in nume de rau, dar pe mine toata educatia asta pe fundal de zambete suedeze nu ma incanta atat de tare.
RăspundețiȘtergereFeminismul e ceva extrem de necesar in tari ca Romania, Rusia, India, Pakistan, dar in tarile nordice este, in opinia mea, inutil exacerbat. Sunt convinsa nu numai ca fetele pot sa aleaga orice la orele de lucru manual sau la sporturi, ci ca sunt chiar incurajate sa aleaga traforajul in defavoarea impletitului, fotbalul in defavoarea handbalului/baschetului (btw, eu, ca fata, nu am fost in stare sa impletesc in viata mea un ochi de fular, asta ca sa nu fiu acuzata de partinire).
Fetele si baietii SINT diferiti in mod natural, o fi egalitate intre sexe, dar nu uniformitate. Creierul feminin si cel masculin functioneaza diferit - asta nu inseamna ca unii sunt mai destepti decat altii. De exemplu, o majoritate covarsitoare a matematicienilor sint barbati, si asta nu doar pentru ca au avut sotii care s-au sacrificat carpindu-le ciorapii. O mare firma producatoare de masini a facut un studiu - care nu a fost dat niciodata publicitatii - din care reiesea in mod clar ca femeile au nevoie de mult mai multa asistenta la parcare decat barbatii (inca o data, nu pentru ca acestia ar fi mai inteligenti, nu ma intelegeti gresit).
Apropo, stii cumva care este rezultatul acestei educatii in Suedia? Cam care ar fi rata divorturilor? Eu cred ca un copil va fi mult mai traumatizat de divortul parintilor (daca s-a nascut intr-o familie compusa din doi parinti, ca daca parintii lui nu au locuit vreodata impreuna, nu e cazul) decat de faptul ca nu a fost intrebat la cresa daca doreste sa fie schimbat sau nu. Se exagereaza mult si in tarile , iar exagerarea nu e buna, in orice directie ar merge.
Nu e nimic de luat in nume de rau, din contra, apreciez tocmai diversitatea de opinii. Nu ma intelege nici pe mine gresit, faptul ca prezint anumite situatii, teorii, atitudini, nu inseamna ca eu consider ca astea sunt perfecte si de netagaduit, tot ce e altfel e prost, ca atunci nu mai facem nimic. Nu cred ca exista in toata istoria omenirii teorii care aplicate practic sa nu duca si la excese, feminismul fiind una dintre ele. Trebuie insa sa recunosc ca exact lucrurile despre care am scris mai sus imi sunt mie, personal, foarte pe plac. Si nu vad deloc uniformizare in copii si comportamentul copiilor, nici in adulti, din contra. Eu una am suferit, si copil si ca adult, de incadrarile astea "fetele trebuie sa fie asa, baietii asa", "vai, Lia e asa o fata draguta, dar nu inteleg de ce e asa baietoasa, de ce vrea sa joace fotbal sau se se tunda scurt", era ceva in neregula cu mine ca preferam sa ma imbrac in pantaloni, sa ma cocot in copaci. In acelasi timp, eram si olimpica la matematica, in timp ce colege de-ale mele erau laudate ca deseneaza frumos si canta asa frumos la serbari! Ca adult nu iti mai spun de cate ori mi s-a spus "tu esti asa frumusica, lasa-ti si tu parul sa creasca sa arati si tu ca o femeie normala". As fi vrut sa joc hochei cand eram copil si as fi vrut sa fac off-road ca adult, dar astea nu sunt activitati de fata/femeie! Cel putin nu in Romania.
ȘtergerePeriodic se descopera chestii noi legate de creier, de cum functioneaza, de ce conexiuni face tot timpul. Citeam chiar de curand ca in Suedia (nu stiu de alte tari, asta era studiu doar pe Suedia) ca e al nu stiu catelea an la rand cand rezultatele la matematica in special si scolare in general sunt mai bune la fete decat la baieti. legat de treaba cu condusul si parcatul, stau sa ma gandesc si cata influenta are in comportament presiunea culturala, a societatii cum ca "femeile nu stiu sa conduca, nu pot sa parcheze".
In Suedia e mare rata divorturilor si mica rata casatoriilor, cei mai multi prefera sa fie cuplu, cu copii, dar fara sa fie casatoriti. Normal ca sunt afectati copiii de despartirea parintilor, dar eu ma gandesc si cat de afectati sunt copiii care traiesc alaturi de parinti casatoriti si care nu divorteaza, ca ce zice lumea sau ca e mai bine pentru copil, dar zi de zi isi sparg capul si se cearta. Aici am cunoscut cupluri despartite (un ex e cel al barbatului meu) care cresc copiii decent si dupa, copiii sufera intr-o anumita masura ca parintii s-au despartit, dar nu sunt deloc traumatizati, din contra, de faptul ca cei doi ecsi se inteleg, vorbesc frumos unul despre celalalt. Din pacate, in Romania am cunoscut doar cupluri care dupa ce s-au despartit copiii au fost vesnic intre doua scandaluri si aruncat cu rahat in celalalt.
Sunt si extreme, bine-nteles, si nu ma fac ca nu le vad, ca le si discutam, si in privat si la scoala. Gradinita pentru copii "neutrii", unde nu li se spune copiilor el/ea (han/hon) ci acel pronume neutru aparut de curand (hen), este un exemplu. Dar per total recunosc ca per total prefer modelul asta.
Mi-ai amintit de dorinta violenta de a-mi arde doua palme usturatoare in momentul in care m-am auzit spunandu-i fiicei mele "esti fetita, de ce nu poti fi si tu macar un pic mai ordonata?" Jur ca nu le gandisem, eram doar furioasa pe haosul acela generalizat din camera ei, care era o prelungire exasperanta a haosului din viata mea. La momentul acela. Daca as fi putut sa le inghit as fi facut-o imediat, pe nemestecatelea, erau niste etichete detestabile, care ma nedumerisera in copilarie, ma revoltasera in adolescenta si ma scot din sarite chiar si in momentul de fata. E ciudat cum ajungem sa ne razbunam pe proprii nostri copii pentru frustrarile copilariei noastre. E ciudat cum razbat la suprafata metodele si sabloanele pe care-am jurat ca n-o sa le folosim niciodata.
RăspundețiȘtergereLia, super bun articolul, l-am citit cu mare interes!!! te foarte pup
RăspundețiȘtergereIn acest ritm al nivelarii vom deveni unisex la minte si la trup, amputandu-ne ...ce este in plus !
RăspundețiȘtergereSa-i invatam pe copii sa accepte diversitatea ca pe ceva firesc, da sunt de acord. Dar limita acceptarii este acolo unde ,,diversitatea" iese din limitele normalitatii bilogice si morale. Poate nu mai stim care-s acelea. Cine stabileste ce-i bine si rau , ce-i normal si ce nu ? Oamenii? Care oameni sunt in masura?
De aceea trebuie sa tinem cont de reperul de deasupra mintilor noastre atotsufuciente, adica de Creator. Punct.
Pana atunci orbecaim, testam, esuam, regretam...
Eu nu vad niciun "ritm al nivelarii", nu este vorba de a transforma copiii in fiinte asexuate, ci a le oferi aceleasi mijloace si oportunitati de a se dezvolta, de a se pozitiona in lume. Regulile si morala le impune majoritatea, de aici dezechilibrul in reactii, judecati, plus incadrari, norme. "Creatorul" e tot o inventie a omului, tot omul a scris reguli, bine/rau, moral/imoral, normal/anormal, asa ca despre ce vorbim? Eu vad mult mai mult respect pentru diversitate, respect pentru spatiul personal al celorlalti, pentru alegerile si manifestarile celorlalti in tara asta majoritar necredincioasa intr-un anume dumnezeu decat in Romania majoritar declarata credincioasa, de tari musulmane nu mai spun. Argumentul cu omul e pierdut fara reperele creatorului nu functioneaza la mine, sorry.
Ștergere